كلمات تمس القلب فتبكى الفؤاد
وخدنى ورايح على فين يا أبنى
كلمات الشاعر مجدى صالح
بتلم ليه الهدمتين والطرحتين
والشبشبين
ماتقوللي ياابني واخدني فين
علي بيت جديد
مين اللي قال أنا عايزه يا ابني بيت جديد
البيت دهو
أنا عشت فيه خمسين سنــــه
مش عاوزه غيره أي بيت
إسأل بلاط الأرض وأسأل كمان كـل حيــط
أنا جيت عروسه صغيره وقعدت فيه لما إتحنيت
مااعرفش غيره أي بيـت
أنا عشت ياابني سنين هنا
وأتمنى أموت برضك هنا
علي فرشتي ومخدتي
والبطانيه واللحاف
أفتح عينيه كل يوم
وأقفل عينيه كل يوم
علي إيد أبوك بتضمني ف صورة الزفاف
بتدفي قلبي وتحضنه ف سنين عجاف
وانا عارفه ياابني إن خدتني البيت الجديد
أنا راح أخاف
وانا ياابني مش عاوزه أخاف
عاوزه اكون مطمنه
ف الأوضه دي
أنا لسه عايشه ويا أبوك عمري اللي فــات
أصل الحبايب لو سابوك بيعيشوا فيك بالذكريـات
خليني ياابني ويا أبوك
أصحى .. وأبـات
وأعيش معاه باقي الساعات
واشم ريحته ف الحاجــات
مين اللي قالك إنه مـات
لسه البدل جوه الدولاب
جنب السرير آخر كتاب
ولسه باسمع ضحكته
وسط السكات
أنا عايشه يابني بحاجة أبوك متونسه
وبدخلتك ويا العيال متونسه
وانا عارفه ياابني
ان خدتني البيت الجديد
راح أتنسي
وانا ياابني مش عاوزه
أتنسى
فإن كنت محتاج الوسع
لاجل العيـال .. هات العيال
انا عندي ياابني .. سرير كبير
حاارقد علي حرف السريــــر
واسيب لهم باقي السرير
وان كنت محتاج السرير
خد السريـر
إن شالله أنام فوق الحصير
لكن أنام وسط الأمـان
خليني ياابني وسطهم
قدرني ( واحده ) منهـم باقي الزمان
وماهوش كتير
وحياتك أنت .. ماهوش كتير
أنا مش حا اعيش قد اللي عيشته
ولانفسي أعيش بعد اللي شفته
كمل جميلك وأستر الباقي ف حياتي
أناعمري ياابني قصاد عينيك
فرطت ف أمي أو حماتـي ؟
ماتقوللي إيه خلاني ياابني أهون عليك
وساحبني ويا الهدمتين
رايح تسلمني .. بإيديك
فرطـت ف أمـــك
قوللي ليه ؟
أنا عمـــري يوم
فرطت فيك ؟
إن كان علي ضيق المكان
ماانا قلتلك خد السريـــر
وإن كان علي ضيق المعيشه
أبوك سايبلي معاش كبيـــــــر
قسمته يا ابني من زمان النص ليـك
و الربع مصروف العيال
والباقي مصروف الدوا
لكن خلاص وحيـــاة عينيـك
ماعاد حايلزمني .. الدوا
خد .. المعاش
كل المعـــاش
لكن
بـــــلاش
ترميني ف البيت الجديد
وأحس إن ربايتـي فيك راحت
بــــــلاش

ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق